Vzdělávání a školství

Zajištění dostatečného počtu míst v mateřských a základních školách bude naší prioritou. Najdeme zdroje financování na navyšování kapacit ZŠ (např. stavba nových škol na Smíchově a v Košířích) i na vyřešení akutního nedostatku míst v MŠ na Barrandově a na Smíchově. Budeme usilovat o to, aby obě nově budované základní školy (Smíchov City, Košíře – Na Výši) byly od samého začátku koncipované jako moderní vzdělávací instituce. Hlavní principy, které budeme prosazovat budou respektující přístup, komunitní charakter, pozitivní motivace a radost z učení a vzdělávání pro 21. století. Budeme dbát o zvyšování kvality vzdělávání ve všech školách a školkách a podporovat vzájemnou komunikaci města, ředitelů, pedagogů, rodičů i dětí. Každá škola si musí najít svou jedinečnou cestu a vědět v čem bude vynikat. Budeme podporovat další digitalizaci škol s cílem především ulevit školám od administrativy.

Dostatek míst ve školách a školkách

Zajištění dostatečného počtu míst v mateřských a základních školách bude naší prioritou. Najdeme zdroje financování na dostatek míst v učebnách, dostavbu dalších – odborných a venkovních učeben. Připravíme naše školy na další demografický vývoj. Nedostatky i míst ve školách budeme řešit s předstihem. Jako nejvíce palčivé pro období 2022 – 2026 vnímáme

  • Kapacity mateřských škol na Barrandově (do roku 2026 bude potřeba min. 120 nových míst)
  • Kapacity mateřských škol na Smíchově (do roku 2026 bude potřeba min. 90 nových míst)
  • Kapacity základních škol v Košířích (nová škola musí mít kapacitu min. 300 žáků)

Zajistíme, aby se neopakovaly krizové situace (viz situace v Košířích). Každý rok budeme aktualizovat příslušné dokumenty s údaji o naplněnosti škol a s demografickými odhady. Tyto dokumenty budou popisovat jednotlivé lokality Prahy (nikoliv pouze „celkové součty“) a budou každý rok projednávány veřejně na školském výboru i na zastupitelstvu.

Budeme aktivně vyhledávat a využívat možnosti dotací na navyšování kapacit základních a mateřských škol.

Budeme podporovat alternativní formy péče o děti do 6 let (dětské skupiny, lesní školky, sdílené chůvy apod.). Pro řadu rodičů je takto zajištěná péče o děti atraktivnější než klasická školka, zároveň její zajištění je daleko flexibilnější než stavení nových budov.

Nové školy – Smíchov City + Košíře

V období let 2022–2026 bude probíhat stavba dvou nových základních škol – Smíchov City a Na Výši (Košíře). Tyto dvě stavby budeme vnímat především jako příležitost vybudovat na Praze 5 moderní vzdělávací instituce a zvýšit tak pestrost vzdělávací nabídky.

Zajistíme dostatečný čas a energii k diskusi o vzdělávacím konceptu nových škol. Do diskuse zapojíme rodiče budou cích žáků i další rodiče z Prahy, ředitele a učitele škol na Praze 5, ředitele škol a zástupce měst, kde došlo v nedávné minulosti k otevření nových škol.

Budeme prosazovat následující koncept a vizi nových škol:

  • Komunitní charakter – otevřená škola, aktivně zapojená do dění ve svém okolí
  • Respektující přístup – společné vytváření pravidel a společný respekt k pravidlům; podpora osobní odpovědnosti; důvěra; partnerství; bezpečné prostředí
  • Pozitivní motivace a radost z učení – podpora samostatnosti dětí; podpora formativního hodnocení; objevování potenciálu každého dítěte; individuální přístup
  • Vzdělávání pro 21. století – obsah i forma vzdělávání musí odpovídat tomu, jaká doba přijde (nikoliv tomu, jaká byla v minulosti)

Pestrost vzdělávací nabídky a podpora zvyšování kvality škol

Budeme podporovat školy v tom, aby si našly svou vlastní cestu. Každá škola by měla najít něco, v čem chce být jedinečná a vynikající a dlouhodobě o to usilovat. Nejsme zastánci „unifikovaného“ školství. Každá škola má svůj vlastní a odlišný charakter, lokalitu, velikost, složením pedagogického sboru apod.

Budeme školám poskytovat nástroje zpětné vazby a hodnocení. Rozhodně ale nejsme zastánci plošného hodnocení a srovnávání škol! Zpětná vazba má především sloužit vedení škol i pedagogickému sboru pro plánování další práce a dalšího rozvoje školy.

Budeme podporovat učitele ve výměně zkušeností a vzájemném setkávání (navážeme tak na aktivity, které probíhaly v minulém období). Spolupráci budeme podporovat jak uvnitř jednotlivých škol, tak i mezi jednotlivými školami.

Vytvoříme podmínky pro šíření aktivního využívání moderních technologií ve výuce. Budeme podporovat sdílení vzdělávacích materiálů mezi učiteli. Najdeme zdroje financování pro větší uplatnění moderních technologií ve školách.

Zpracujeme koncept podpory alternativních směrů vzdělávání na Praze 5. Na Praze 5 je několik soukromých mateřských i základnách škol, samotná Praha 5 je pak přímo zřizovatelem ZŠ Waldorfská v Jinonicích. Neexistuje však žádný dokument, který by popisoval to, jakým způsobem chce městská část podporovat rozvoj různých směrů vzdělávání. To se týká předškolního i školního vzdělávání.

Podpoříme ředitele škol a vedení škol v osobním růstu. Podpoříme rozšíření „středního managementu“ škol, tak aby mohli ředitelé škol delegovat více pravomocí. Budeme dbát na průběžné vzdělávání ředitelů škol a rozvoj leadershipu.

Budeme usilovat o to, aby ředitelé škol byli vybíráni v otevřených výběrových řízeních a aby řediteli škol byly jmenovány silné pedagogické osobnosti s jasnou a konkrétní vizí rozvoje školy.

Materiální i nemateriální podpora škol

Půjdeme cestou další digitalizace a snižování administrativy. Zasadíme se o aktivní přístup odboru školství k možnostem usnadnit ředitelům a školám řešení rutinních i neočekávaných situací. Zasadíme o co nejmenší množství papírování a výrazně zlepšíme digitální propojení odboru školství s řediteli.

Budeme pokračovat v modernizaci škol. Na modernizaci učeben i zázemí škol budeme hledat aktivně možnosti financování externích zdrojů (zejména evropských fondů). Budeme podporovat průběžnou obnovu materiálního vybavení škol.

Budeme školám dávat podporu pro maximální využití dotací. V příštím období budou školy k mít různé možnosti získání finančních nadstandartních prostředků (nové operační programy ESF, Národní plán obnovy apod.). Školám pomůžeme s administrativou, která je s dotacemi spojena.