Doprava

Podpoříme výstavbu záchytných parkovišť P+R na vnějším prstenci Prahy a provoz husté a kvalitní sítě MHD. Podpoříme další rozvoj nejkapacitnějšího druhu dopravy - kolejové, tj. výstavbu dalších tramvajových tratí i budování zastávek příměstské vlakové dopravy ve městě. Tím nabídneme nejen dojíždějícím řidičům příznivé varianty, které mohou převzít část zátěže automobilové dopravy a spolu se zefektivněním provozu zón placeného stání uvolnit více parkovacích míst pro rezidenty v bezprostřední blízkosti jejich bydliště. K prioritám i nadále budeme řadit maximální plynulost MHD a bezpečnost chodců pomocí dopravních opatření na velmi frekventovaných trasách.

Spolugarantem tohoto programového bodu je Štěpán Rattay.

Doprava rychlá a bezpečná

Motivačním systémem parkování snížíme počet dojíždějících aut nerezidentů. Hlavní dopravní tahy jsou denně přetížené až do samotného centra města za prací dojíždějícími Středočechy. Také parkování vozů dojíždějících před domy rezidentů činí místním problémy. Klíčovou prioritou je prosazení a zavedení plošně řešené regulace automobilové dopravy, která ve špičkách motivuje dojíždějící k přechodu na MHD. Současně je nezbytné rezidentům zajistit dostatek parkovacích míst. Navýšení kapacit a vybudování nových odstavných parkovacích stání na vhodně vybraných místech vnějšího okraje města je třeba navázat na kapacitní linky MHD. Odstavování aut nerezidentů v P+R na kraji města přinese celkové zklidnění nadměrné automobilové zátěže v naší městské části a uvolní parkovací místa pro její obyvatele.

Zvýšíme bezpečnost chodců technickými úpravami komunikací. Důraz na bezpečnost chodců a účastníků městské hromadné dopravy společně se snižováním hladiny hluku a prašnosti na extrémně přetížených páteřních komunikacích je druhým pilířem programu v oblasti dopravy. Důležité je i zklidnění a zpřehlednění dopravních situací pro cestující MHD v okolí základních a středních škol i mateřinek. Každý účastník hromadné dopravy se musí v souvislosti s provozem cítit bezpečně (např. při čekání na ostrůvku zastávky MHD nesmí být ze strany jakýchkoliv dopravních prostředků ohrožován ). Vyzveme všechny ředitele škol, aby se aktivně zapojili a v rámci výuky umožnili dětem též promlouvat do řešení, která povedou k posílení bezpečnosti a zklidnění automobilové dopravy v bezprostředním okolí jejich škol a školek.

Pěšky, na kole či po železnici kamkoli

Propojíme zelené pásy parků a lesů pěšími trasami a cyklostezkami. Občané Prahy 5 by měli mít možnost se pohybovat bezpečně pěšky mezi parky a lesoparky, které budou na sebe logisticky a dopravně navazovat s ideální patnáctiminutovou dostupností pro rezidenty z okolí. Předložíme koncepci pro výstavbu cyklotrasy v úseku Anděl - Poštovka. Hlavní cyklotrasu A1 podél Vltavy propojíme s přívozem přes Císařský ostrov a přivedeme po ní cyklisty bezpečněji do centra Prahy nebo směrem ven podél Vltavy. Cyklotrasami k městu připojíme i západní (Košíře, Motol,Jinonice) a jihozápadní oblast Prahy 5 (Barrandov a okolí). Spolu s cyklostezkami budeme investovat do naučných stezek a cest spojujících rezidenční čtvrti s Chuchelským hájem, Prokopským údolím, Dívčími hrady apod.

Lokální železniční tratě jako plnohodnotná MHD a alternativa pro individuální automobilovou dopravu. Pražský Semmering má potenciál být více využit jako plnohodnotná MHD. Předpokladem jsou jeho elektrifikace a razantní posílení spojů. Železniční trať Beroun přes Rudnou (Dalejské údolí, Řeporyje) a zesílení nákladní železničníl.dopravy mělo částečně za důsledek vytlačení osobní železniční dopravy. Tyto tratě mohou obsluhovat lokality Motola, Košíř, Jinonic, Hlubočep, ale i dalších příměstských lokalit, Ořecha, Rudné, Loděnic, Hostivic, Řep a Zličína. Vše dle možných kapacit Smíchovského nádraží. Praze 5 odlehčíme od Individuální automobilové dopravy, která rezidentům zatěžuje prostředí, působí hluk a zvyšuje nároky na bezpečnost chodců a cestujících MHD.