Digitalizace ve službě lidem

Digitální svět pomáhá, neotravuje

Digitální svět pomáhá, neotravuje

Digitalizací budeme vždy především zlepšovat služby občanům. Postupná elektronizace a digitalizace procesů veřejné správy znamenala často komplikace, spíš než zlepšení služeb. I dnes se setkáváme se službami, které od občana vyžadují jak elektronickou komunikaci, tak fyzickou přítomnost, fyzické doklady a podepsané papíry. Piráti dlouhodobě prosazují, že je potřeba digitalizovat tak, aby život ulehčovala, místo aby ho komplikovala. Proto budeme pro případy, kdy občan musí komunikovat s radnicí – například stran aktualizace osobních dokladů, různých žádostí a povolení – vždy prosazovat taková elektronická řešení, která budou šetřit kroky, čas a nervy našich občanů.

Digitální tvář radnice pro kontrolu politiků

Prosazujeme rozšiřování nástrojů pro nahlížení do hospodaření. Digitální nástroje od webu po samostatné aplikace jsou klíčové pro skutečný dohled občanů nad hospodaření obce od nakládání s pozemky a nemovitostmi po dotování různých společenských akcí. Budeme proto prosazovat zavádění a rozšiřování funkčnosti takových softwarových nástrojů, např. CityVizor (viz bod Otevřená radnice) nebo Realitního portálu hl. m. Praha.

Budeme rozšiřovat možnosti nahlížení do rozhodování radnice. Informační systémy radnice sice umožňují zveřejňovat, o čem se jedná a co se připravuje ke schválení v Radě, Zastupitelstvu nebo jen poradních orgánech, zveřejňuje ale jen hotová usnesení. U řady z nich je zveřejnění první informací, kterou o věci občané mají, tedy už je pozdě apelovat na změnu. Budeme prosazovat, aby informační systémy zveřejňovaly materiály k projednání už ve fázi přípravy.

Naše data na radnici v bezpečí

Bezpečnost dat a provozu radnice bude naší prioritou. V roce 2022 byly systémy radnice cílem kybernetického útoku. Ten odhalil kyberbezpečnostní slabiny a neschopnost rychlé reakce radnice včetně opravy – části úřadu byly vyřazené z provozu na více než měsíc. Útočníci se pokusili zamezit radnici v přístupu k jejím – a možná i našim – datům a požadovat výkupné za jejich vrácení. Budeme proto po úřadu požadovat zlepšování kybernetické bezpečnosti na všech frontách a průběžně – od testů odolnosti IT vůči útokům po zvyšování kompetencí úřadu v bezpečných procesech a předcházení škodám.

Budeme prosazovat využívání služeb Magistrátu. Kvalitní servery pro provoz software radnice jsou nákladné a musí se obnovovat téměř každé volební období. Provoz a ochrana dat v nich je u řady agend účinnější a levnější, když probíhá centralizovaně, například společně pro městské části. Magistrát poskytuje možnosti získat informační systémy a prostor pro jejich provoz na jeho serverech, čímž může naše městská část šetřit prostředky k lepšímu využití přímo na služby občanům. Budeme rozšiřovat využívání takových služeb a společně s ostatními městskými částmi prosazovat rozšiřování služeb Magistrátu.

Příležitost zlepšovat otevřenost

Budeme vyhledávat a zavádět nové a lepší cesty v informování lidí. Úřad i samospráva mají spoustu informací z různých stran, ale nevyužívají příležitosti tyto občanům předávat. Část oznámení je v těžko srozumitelném úředním jazyce, některá obsahují i závažné chyby, např. parcelní čísla pozemků k prodeji, stavbám či změnám územního plánu. Proto budeme prosazovat rozvoj všech elektronických nástrojů k informování veřejnosti srozumitelně, včas a bezchybně (viz též bod Otevřená radnice.

Půjdeme cestou další digitalizace a snižování administrativy. Zasadíme se o aktivní přístup odboru školství k možnostem usnadnit ředitelům a školám řešení rutinních i neočekávaných situací. Zasadíme o co nejmenší množství papírování a výrazně zlepšíme digitální propojení odboru školství s řediteli.